Zweden - Reisverslag uit Bollnäs, Zweden van Fijtje Frederiks-Heek - WaarBenJij.nu Zweden - Reisverslag uit Bollnäs, Zweden van Fijtje Frederiks-Heek - WaarBenJij.nu

Zweden

Blijf op de hoogte en volg Fijtje

05 Augustus 2013 | Zweden, Bollnäs

Na het klagen van laatste keer, meteen het hele weekend stralend mooi weer dus zaterdag besloten om te blijven staan op de camping. Er is altijd wat te zien. “s Middags komt er een grote camper met dubbele assen uit Tsjechië met één jongeman (30-35 jaar) er in, met achterop een groot fietsenrek met 1 mountainbike. Hij zet op z’n gemak de luifel uit en gaat op het picknick bankje van de camping zitten. Wij dachten: “nou die heeft de ruimte”. Maar een uurtje later komt er nog een vrouwtje op een mountainbike aangefietst, en een half uur later nog 4 mensen. Dus ja dan wordt het duidelijk. “s Avonds kwamen er nog 2 motorrijders uit Duitsland die een tent op moesten zetten. Dus even kletsen.
Zondag hebben we de “gamle Strynefellsveg” gereden. Dat is de oude weg van Videsaeter naar grotli die (sinds 1978 toen de nieuwe weg 5 met tunnels is geopend) niet meer wordt gebruikt, alleen voor zomerski. Het is een gek gezicht midden in de zomer auto’s met ski’s op dak en éénmaal boven mensen met skipakken en een skilift in werking te zien. Het eerste deel tot het skigebeuren was nog geasfalteerd, maar daarna werd het een gruisweg. Daar moet je niet rijden als het geregend heeft want dan glibber je alle kanten op. Dus wij hadden mazzel dat het mooi weer was, dit weekend. Een fantastische rit.
Maandag rondgelopen in Lom, een toeristische trekpleister vanwege de “Stavkirke”. Onderweg zagen we hoe hier in Noorwegen een dak bedekt wordt met plaggen. Wij doen dat op het grasveld, hier op het dak. We hadden ons al eens afgevraagd hoe of ze dat deden, nu vraag ik me nog af, of het ook gemaaid moet worden?
Nog steeds mooi weer, dus weinig gereden. Een dag “wild gekampeerd” aan een riviertje, en 2 dagen in Otta op de camping. Helaas het beloofde internet werkte niet.
Mooi gereden over de “friisveien” van Ringebu naar Atna. Je rijdt kilometers over een hoogvlakte. Eerst nog dennenbomen dan berken, daarna struikgewas en uiteindelijk een desolate hoogvlakte. Heel bijzonder. Bij Atna ( wat vroeger een boerderij was) een kleine camping gevonden. Een paar hytte’s, 6 caravans met vaste plaatsen en een stal die enigszins lijkt omgebouwd tot toiletgebouw. Er staat nog een oude AEG turnemat die je gratis mag gebruiken, dus lakens gewassen en aan de drooglijn gehangen. Babbelen met een vaste campinggast. Er wordt hier in de omgeving veel gevist. Volgende dag, “s avonds krijgen we 4 forellen!! De man zielsgelukkig met 2 blikken “strongbier 7,9%” wij ook. 2 forellen op de BBQ en 2 in het vriesvakje.
Na 2 dagen weer verder van de Gudsbrandsdalen binnendoor via de Friisvegen over de bergen naar de Rendalen. Over kleine ongenummerde weg langs het Storsjøen dit is een meer van 60 km. en komt uit in Rena, maar wij zijn halverwege bij Sjølisand gestopt. Deze camping is eigenlijk gesloten, Hij is te koop. Mocht je interesse hebben, voor 4 ton is hij voor jou. De paar vaste caravans die er nog staan moeten 1 september weg. Bij onze aankomst horen we dat de eigenaar op vakantie is maar dat zij er geen bezwaar tegen hebben als wij er komen staan. Deze mensen waren bezig om de buitenboordmotor aan de praat te krijgen, wat niet erg lukte. Goed dat Wim vroeger veel aan zijn solex heeft moeten sleutelen want dat kwam nu goed van pas. Na een paar uur liep hij als een zonnetje, dus als wij het meer op willen mogen we het bootje zo pakken. Het is hier geweldig en hebben er 10 dagen gestaan. Tussendoor naar Elverum geweest om een nieuw onderdeel voor de koelkast te halen. De ontsteking voor de gasaansluiting was defect. Gelukkig was er in Elverum een service van electrolux die onderdelen hadden en het konden vervangen. We kregen 2 Sik (onbekende vis voor ons) maar ze smaakte fantastisch. Iedereen vist hier, niet met één hengel maar met zes!! Die dan in standaards op de boot staan. Heel apart gezicht.
Vrijdag de 26ste weer verder naar het, ons aanbevolen, “Femundsmarka-Nasjonalpark”.
Een prachtige route met onderweg meerdere rendieren die rustig op de weg liepen.
In Elga was een muziekfestival. Wij stonden achter een pension op een rustige plek die voor deze gelegenheid opengesteld was. De toiletten waren in het pension dus kom je in gesprek met de mensen die voor deze festiviteit ieder jaar elkaar daar treffen. Wij werden uitgenodigd om ’s avonds hun gasten te zijn. Allemaal senioren maar heel gezellig. Wim is zelfs nog ten dans gevraagd.
Zaterdag de 27ste de Zweedse grens over en overnachten in Särna (Dalarna). Camping met internet. Helaas gaf de virusscanner steeds halverwege “update mislukt”. Wim is een paar uur bezig geweest maar het lukte niet.
Zondag naar Mora aan het Siljanmeer waar we heel veel oldtimers zien rijden. In Rättvik aan de andere kant van het meer is de jaarlijkse “Classic Carweek” van 26 juli tot 3 augustus. Dat gaat niet alleen over auto’s maar ook motoren, stoomboten, tractoren en vliegtuigjes. Heel erg leuk maar erg druk. Wij staan op een kleine camping op een eilandje in het Siljanmeer waar ’s avonds iemand langs komt om Sek 100 (zweedse kronen) = €11,00 te innen. Zoals meestal op die kleine campings is er alleen een plee en een kraan om water te tappen. Wat later komen er 2 Duitse mega phoeniks campers op een MAN vrachtwagen chassis gebouwd. En wat we al eerder gemerkt hebben, mensen met zo’n grote camper zijn niet sociaal.
Dinsdag op weg naar Söderhamn aan de Botnische Golf, zien we een bordje naar een camping op een doodlopende weg aan het Anungen-meer. We staan hier weer prachtig. We worden gewaarschuwd, dat we ons hier in het land van de beren, wolven en lynxen bevinden. Dus die kun je tegenkomen als je met Sandor gaat wandelen. Ik ben benieuwd. Ook hier komt ’s avonds iemand langs om geld te innen, dit keer Sek 50. Ach ja het leven is zo slecht nog niet.
Omdat het zulk mooi weer en een fantastische plek was, zijn we hier gebleven tot vandaag. Nu staan we ±20 km. boven Bollnäs op een camping waar we de was weer een keer kunnen doen, en er is wifi. Ik hoop dat de virusscanner nu werkt anders is dit het laatste bericht omdat het netwerk dan ook open staat voor alle virussen. Helaas kan ik dan ook de mail niet meer lezen of skypen.

• 05 Augustus 2013 - 15:35

Marja:

he wim en fijtje,

wim allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    wat is het weer leuk om jullie belevenissen altijd te lezen.

geniet nog lekker een poosje in zweden,

groetjes andries en marja

• 05 Augustus 2013 - 15:51

Dick En Willemijn:

Hallo wim enFijtje wij zouden haast jaloers op jullie worden met zoon mooie reis.
    Wim nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag
    groeten dick en willemijn

• 05 Augustus 2013 - 16:18

Jan & Trix:

Jullie zien op deze manier wel heel veel zeg. Hebben jullie niet perongeluk onze wieldop evonden die wij in 1995 op de Friisveien hebben verloren? Zo niet dan hebben we echt pech

• 05 Augustus 2013 - 20:42

Jeannette:

Hallo allebei.,

Wim van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag. Fijn dat jullie ook mooi weer hebben de laatste tijd.
    Ik ga morgen even voor de 2e knie onder het mes.
    Ik sms wel weer.
    Tot zoens

• 05 Augustus 2013 - 21:00

Carina Dorresteijn:

Lieve Wim en Fijtje,
    Al zo'n tijd niets van jullie gehoord, dat ik vergeten was, dat jullie in mijn lievelingslanden zijn en nog steeds volop genieten.
    Vandaag is mijn jongste kleinkind één jaar geworden. Zaterdag groot feest om dat te vieren.
    Het onweert en regent heerlijk.
    Wim ook al weer een jaar gepensioneerd en nog steeds blij.
    Nu liefjes ga vooral door met genieten. Knuffeltje van Carina.

• 06 Augustus 2013 - 19:13

Renee:

Zo dat is inderdaad een heel verhaal geworden. Haha.
    Ik had Wim al een smsje gestuurd, maar toch nog maar een keer: Gefeliciteerd.
    Veel plezier verder weer.
    Groetjes