Dresden - Reisverslag uit Tanvald, Tsjechische Republiek van Fijtje Frederiks-Heek - WaarBenJij.nu Dresden - Reisverslag uit Tanvald, Tsjechische Republiek van Fijtje Frederiks-Heek - WaarBenJij.nu

Dresden

Blijf op de hoogte en volg Fijtje

12 Juni 2015 | Tsjechische Republiek, Tanvald

Na 6 dagen heerlijk aan de Weser met prachtig weer, vertrokken richting Leipzig.
Het mooie berglandschap van de harz hebben we achter ons gelaten.
Leipzig zijn we min of meer doorgereden, om Dresden uitgebreid te bekijken. Het is prachtig gerestaureerd en opnieuw opgebouwd in oude barokstijl. Teveel hoogtepunten om te benoemen. De Semper opera, het Zwinger complex, de Frauenkirche, en de oriëntaalse tabak en sigarettenfabriek Yenidze sprongen er voor mij uit. Vooral bij de laatste word je op het verkeerde been gezet. Als je hem ziet denk je aan een moskee, maar hij is in 1908 gebouwd door Hugo Zietz om reclame te maken. De minaretten dienden als schoorsteen, en onder de glazen koepel werd de tabak gedroogd. ( wikipedia- Yenidze) Hier kun je het hele verhaal lezen.
We treffen het enorm met het weer. Nadat we 2 nachten in Bautzen hebben gestaan zijn we vandaag het 3 landenpunt Polen, Duitsland, Tsjechië gepasseerd en zitten nu in Tanvald in het Reuzengebergte te genieten van de natuur. Er staat nog een grote caravan met voortent maar daar is nog niemand te zien, dus voorlopig zijn we de enige gasten.

• 12 Juni 2015 - 20:37

Trix:

Dresden is idd prachtig. Helaas zijn wij alle filmbeelden kwijt. Eigenlijk een reden om nog een keertje terug te gaan. Het Reuzengebergte is ook prachtig. Geniet er lekker van. Wij staan nu in de buurt van Ammiëns. Wij gaan hier een stukje geschiedenis van de 1e wereldoorlog bekijken.

• 13 Juni 2015 - 15:58

Renee:

Het klinkt allemaal heel mooi en wat fijn dat jullie zo genieten. Veel plezier verder.
    XXXX
    Groetjes van ons 4-en

• 13 Juni 2015 - 16:59

Constanze:

Hoever gaan jullie naar het zuiden afzakken? Kroatië is ook heel mooi, zeker aan de kust.
    Wij zijn in Dubrovnik geweest. Vooral de oude binnenstad is erg mooi. Weer helemaal ogebouwd na de oorlog. Of ligt dat voor jullie té zuidelijk? Sowieso, geniet er maar van......
    Groetjes, Siepenik. ;-)

• 14 Juni 2015 - 17:25

Pieternel Dijkgraaf:

Wat een mooie reis weer. Geniet ervan.
    Voor Siebe zit het werk erop. Kijken uit naar het feest en naar de vakantie erachteraan naar Terschelling met onze Engelse vrienden.

Hgr. Pieternel

• 15 Juni 2015 - 21:55

Suzanne:

Ha tante Fijtje,
    Alvast een vroege verjaardagsgroet vanuit Amersfoort!
    Het leest alsof jullie al flink veel kilometers aan het maken zijn. Voor ons is de vakantie nog ver weg, pas in augusstus. Maar het weer is zomers, dus dat geeft al voorpret.
    De kinderen zijn benieuwd hoe het met Sandor gaat, of hij ook een leuke vakantie heeft.

Liefs, Suzanne

• 16 Juni 2015 - 09:13

TRIX :

Wij weten niet wat je het eerste leest maar ook via hier, HARTELIJK GEFELICITEERD met je verjaardag en een heel fijne dag gewenst van Jan en mij.