Natuur - Reisverslag uit Namsos, Noorwegen van Fijtje Frederiks-Heek - WaarBenJij.nu Natuur - Reisverslag uit Namsos, Noorwegen van Fijtje Frederiks-Heek - WaarBenJij.nu

Natuur

Blijf op de hoogte en volg Fijtje

15 Juni 2016 | Noorwegen, Namsos

Vrijdag de grens over naar Noorwegen over weg 26. Alsof je naar België gaat. Niemand te zien. Hoe bedoel je drankcontole en honden controleren of de inentingen wel kloppen???? Misschien omdat het geen grote grensovergang is? Wij hebben in ieder geval wel weer prachtig gereden en zijn gestopt bij Sjøli. Op deze camping hebben we in 2013 een week lang gestaan. Het was fantastisch daar. De camping stond te koop en de vaste plekken moesten weg. De meesten waren al opgebroken maar er lagen nog wel vlonders van de voortenten. De beheerder was met vakantie, en degenen die er wel waren vonden het prima dat wij daar stonden. Nu is er eindelijk een nieuwe eigenaar, maar die wil geen camping, alleen vaste bewoners. Omdat wij niets nodig hebben mochten we toch voor één dag daar blijven.
Zaterdag wordt Sandor al weer 5 jaar. Wij gaan verder over weg 26, eerst tanken en gas vullen, daarna langs het “Femunds-nasjonalpark” Heerlijk rustig met 40-50 km over de weg tuffen en genieten van de prachtige natuur. Twee uur later stoppen voor koffie en een uurtje later zien we een weggetje naar het meer met een stroomversnelling. Lekker in “het wild”staan . Er zijn hier ook Elanden ( kun je aan de uitwerpselen zien) en bevers,we hebben ze niet gezien maar de volgende morgen wel doorgekloven berken!
Zondag lekker blijven staan.
Maandag verder naar Røros. Een toeristisch stadje omdat het door Unesco is uitgeroepen tot beschermd monument. Het oude kopermijnen stadje met smelterij en typische oude huisjes annex museum, hadden we al in voorgaande jaren bezocht, dus nu alleen geld gepind bij een bank en brood gekocht. Via weg 705 rustig verder. In een half uur zijn we 3 auto’s tegen gekomen! Even voorbij Brekken stoppen we bij “naturreservat-Sølendet”. Het ligt 1 km. van de weg af en je hoort hier echt niets meer. Alleen vogeltjes en het zoemen van insecten.
Dinsdag verder over weg 705, wat prachtig! De eerste rendieren gezien en verder genoten van het landschap.
Een groot verschil met Zweden, daar heb je een “lieflijk”landschap, glooiend met veel bossen en meren. Noorwegen is indrukwekkend, zo verschillend van landschap. Het wisselt per uur, van wijde dalen tot dichte smalle bergwegen, en van bossen naar hoogvlakten waar nog sneeuw ligt. Prachtige vergezichten!!
We overnachten bij een sportcomplex, waar we gezelschap worden gehouden door schapen.
woensdag 15 juni 2016. Met zon vertrokken richting Steinkjer. Het stuk over de E6 ( de Noordkaap route) was erg druk, maar wel mooi langs de Trondheimfjord. Bij het Info-kantoor in Steinkjer, de veerdienst schema’s van de “kystriksveien”gehaald. Dit is kustweg 17 van Steinkjer naar Bodø. Over deze 650 km. gaan we denk ik wel een week doen. We zijn gestopt in Sjøåsen op een rustige kleine camping ±25 km ten zuiden van Namsos. Eindelijk weer wifi en zijn we weer op de hoogte van elkaars wetenswaardigheden.

• 15 Juni 2016 - 21:38

Trix:

Wat een mazzel dat die boom de goede kant op is gevallen :-)

• 15 Juni 2016 - 21:51

Annie Schiphorst:

Jullie komen wel op mooie plekjes,
    Geef Sandor zaterdag maar een extra bot,
    Boemer is er niet meer, het is stil.
    Groetjes en geniet van alle mooie natuur
    Annie