Middernachtszon !! - Reisverslag uit Tana bru, Noorwegen van Fijtje Frederiks-Heek - WaarBenJij.nu Middernachtszon !! - Reisverslag uit Tana bru, Noorwegen van Fijtje Frederiks-Heek - WaarBenJij.nu

Middernachtszon !!

Blijf op de hoogte en volg Fijtje

20 Juli 2016 | Noorwegen, Tana bru

Eindelijk weer wif. Omdat het veel is geworden en ik alleen bij de receptie verbinding heb, schrijf ik morgen het tweede deel.
Maandag 11 Juli 2016. Stralend weer, en we besluiten terug te gaan naar Senja. Onderweg naar het “Trollehjem” geweest. Leuk voor kinderen, het zijn de boskabouters van Noorwegen. Helaas geen trollen voor kleintjes, alleen stenen beeldjes. Bij Gryllefjord (eindpunt voor de veerdienst) gaan we, niet door maar, langs de tunnel omhoog de oude weg op. Aan de andere kant van de berg kun je niet verder, want hij is afgesloten met een vangrail dwars over de weg, dus je moet weer terug. Dat is mooi, want bovenaan is een parkeerterrein met fantastisch uitzicht naar twee kanten. We blijven hier dus lekker staan. Slechts 60 km gereden.
’s Middags komt er een auto met een man die zich gaat omkleden. Dat gebeurd vaker want de Noren zijn enorme wandelaars. Overal zijn parkeerplaatsen met routes voor Hikers. Maar deze man haalde een groot pak uit de auto ( wij dachten eerst een grote vlieger) maar dat was een “matras” om te gaan paraglyden. We hebben het hele traject kunnen volgen. Hij is ruim een uur boven gebleven, en toen keurig geland op de weg achter onze camper. Heel apart en leuk om te zien gebeuren.
Af en toe een wandelaar en een paar fietsers, maar verder is het rustig. ’s Avonds geen wolken en de zon is dus te volgen! Om 1 uur staat hij op z’n laagst (zomertijd) Dus om 2 uur de laatste foto. Eindelijk gelukt.
Dinsdag. Stralend weer, ontbijten in de zon en besluiten om lekker te blijven genieten van de stilte hier boven. Helaas om 13. uur zien we bewolking opkomen boven zee. Die komt onze kant op. Na een uur zitten we er midden in. De wolken blijven hangen hier op de toppen, dus we vertrekken. Aan de andere kant is niets aan de hand want de bergen houden de wolken tegen. We rijden 30 km terug en vinden een plek om te staan.
Woensdag. De toppen zitten in de wolken, maar het zicht is prima. We gaan van het eiland Senja af en rijden over kleine wegen richting Tromsø. Het is twee uur als we stoppen voor een boterham, maar het is een hele mooie plek bij een hytte (weekendhuis) aan een rivier. Er is niemand om toestemming te vragen, dus we blijven.
Donderdag. In Tromsø de “ijskathedraal” (kerk) bewondert met zijn bijzondere architectuur en glas in lood ramen. Tromsø is een grote stad op een berg gebouwd. Om de stad te ontlasten is er een heel ondergronds verkeersnet gemaakt met rotondes en afslagen. Wij waren er niet op bedacht en dachten: we gaan de zoveelste tunnel in, maar omdat de navigatie het hier niet doet in tunnels, en we verkeersborden en rotondes tegenkwamen was dat toch even schrikken en snel omschakelen.

• 20 Juli 2016 - 18:44

Trix:

De rest kan ik morgen gelukkig thuis lezen. Internet hier op de camping in Duitsland is bagger maar we hebben wel schitterend weer. Morgen weer op huis aan. Ik kan door het slechte internet niet op Google Maps kijken waar jullie precies zitten maar las net ook in het verslag van Rob en Ottoline dat die morgen ook doortrekken naar de Lofoten. Die zitten nu in Sjovegan. Zij reizen rond met een rode FIAT en een Dethleffs caravan. Zou toeval zijn als jullie elkaar daar ergens tegen kwamen. Ik ga morgen ook alle foto's eens goed bekijken. Ben heel nieuwsgierig naar de ijskathedraal. Geniet lekker verder.

• 20 Juli 2016 - 22:52

Leny :

Fijtje ik geniet van de verhalen die jullie beleven en de foto s zijn prachtig wat een mooie natuur, geniet er maar lekker van hier gaat het redelijk, kan beter Fijt als je begrijpt wat ik bedoel, liefs van mij en voor Sandor