Finland - Reisverslag uit Tana bru, Noorwegen van Fijtje Frederiks-Heek - WaarBenJij.nu Finland - Reisverslag uit Tana bru, Noorwegen van Fijtje Frederiks-Heek - WaarBenJij.nu

Finland

Blijf op de hoogte en volg Fijtje

21 Juli 2016 | Noorwegen, Tana bru

Vrijdag en Zaterdag langs de LyngenAlpen gereden. Met de veerboot van Lyngseidet-Olderdalen 40 minuten door de fjord gevaren. Dit wordt niet voor niets het Zwitserland van Noorwegen genoemd. Het was geweldig, met een strak blauwe lucht, hoge bergen met eeuwige sneeuw, gletsjers en diepblauwe fjorden.
We gaan dan via Finland verder naar het noorden. Al 2 keer overnacht op campings zonder wifi. Door beperkt zicht naar het zuiden vanwege de bergen of bomen ook geen ontvangst van de Astra-satelliet, dus ook geen TV.
zondag 17 juli 2016. Onderweg kwamen we bij het feest van de Samen , de Riddu Riddu 2016, voorbij. Het is een jaarlijks treffen van alle Samen-volken uit noord Scandinavië. Toegang was €75,00 p.p. dat vonden we toch wel veel. Al die liedjes en dansgroepen zijn voor hen van veel betekenis, maar wij verstaan en begrijpen er toch niets van. Dus verder, de hele dag door het landschap van Finnmark gereden. Lange rechte wegen, meren en toendra-achtig gebied. Het gebied van de Samen. Rendieren in de tuin is hier niet gek.
Maandag. Een stuk door Finland gereden en dan weer verder via Kautekeino naar Alta in Noorwegen. We rijden over weg 93 dwars over de Finnmarksvidda en de diepe Sautokloof, de grootste canyon van Scandinavië. Heel indrukwekkend.
Dinsdag. Weer langs de fjorden en de bebossing wordt steeds schaarser. Sommige plekken zijn pure toendra. Van oudsher zijn het de winternederzettingen van de Samen, maar nu zijn het kleine steden. De verbeterde wegen hebben enorme voordelen gebracht voor de bevolking. Het toerisme legt ze geen windeieren. De tijd dat ze zeiden dat de wereld ten noorden van Narvik ophield, is voorbij.
woensdag 20 juli 2016. Ongelofelijk maar het is nog steeds mooi weer. Onderweg weer Rendieren en vossen gezien. Hetzelfde afwisselende landschap als gisteren. Over de hoogvlakten is het ’s winters alleen begaanbaar met een sneeuwschuiver. Er zijn dan vaste tijden (aangegeven voor de slagboom) dat je in colonne mee kan rijden. We rijden tot Tana Bru en staan nu eindelijk op een camping met wifi. Helaas alleen bij de receptie. Gelukkig is er ook een wasmachine en droger om de was te doen.

• 21 Juli 2016 - 21:25

Leny Molema:

Prachtig en wat me opvalt last van files heb je niet! Heel veel verschil in de natuur zeg prachtig