Gdansk - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Fijtje Frederiks-Heek - WaarBenJij.nu Gdansk - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Fijtje Frederiks-Heek - WaarBenJij.nu

Gdansk

Blijf op de hoogte en volg Fijtje

25 Augustus 2017 | Polen, Gdansk

Eindelijk een berichtje.
Dinsdagmiddag 15-07-17 , Na het huis schoon achtergelaten te hebben zijn we vertrokken naar Borculo, naar de voor ons bekende camping Groot Willink. Altijd leuk als je begroet wordt als oude bekenden.
Woensdagmorgen op de koffie bij oude vrienden. Na bijgepraat te hebben, zijn we naar Duitsland gereden. Lekker rustig over kleine binnenwegen naar Haselunde. Waar we overnacht hebben bij een sportpark aan het riviertje Hase.
Donderdag hetzelfde lekker over de bundesstrasse nr 214 naar Dömitz. Hier aan de haven gestaan en ’s avonds lekker gegeten in het restaurant met uitzicht over de Elbe.
Vrijdagavond staan we in Hanzestad Rostock weer aan de haven. Hier ligt de bekende ijsbreker “Stephen Janzen” . Leuk om die boeg goed te kunnen zien. Er liggen ook veel 3 masters uit Nederlandse Hanzesteden. Je kunt met een gezelschap boeken voor een reis langs de Hanzesteden. Lijkt me heel bijzonder om een keer te doen.
Zaterdag verder langs de oostzeekust naar Peenemünde. Dit ligt op de punt van het schiereiland Usedom. Vlakbij de grens naar Polen Dit is altijd militair terrein geweest en je mag dan ook niet de bossen in vanwege oude munitie die er nog ligt van de oorlog en daarna. Ze zijn het nu aan het inrichten voor vakantie doeleinden. De Haven is geschoond en is nu een jachthaven. Meerdere keren de kustwacht gezien. ?? Er is nog wel een vliegveld met “nostalgisch” wapentuig.
Zondag rustdag.
Maandag over kleine, heel erg slechte weg naar Swinoujscie. Hier moeten we met de veerboot over de Oder ( Odra in het pools) Nog nooit meegemaakt maar déze was gratis!!!
Je bent meteen in een andere wereld. Allemaal stalletjes met toeristen-kits. Geen tientallen maar honderden. We rijden tot Międzywodzie. Een camping aan de rand van het dorp. Dus ’s avonds wandelen Het is volop vakantie, dus erg druk, en overal weer dezelfde stalletjes.
Dinsdag langs de kust verder. Je ziet weinig van de zee door de begroeiing. We stoppen in Rogowo op een heel simpele camping met alleen een dixie. Er is een bos met daarachter een prachtig strand. Staan naast aardige Polen met een bedrijfsbusje dat ze ingericht hebben als campertje. Na de vakantie haal je alles er weer uit en kun je aan het werk. Het blijkt een FKKstrand te zijn, maar het is al laat, dus te koud om te zwemmen. (smile)
Woensdag weer door tot Mielno. Aan de noord kant van het dorp, de Baltische kust en aan de zuidkant het grote binnenmeer, waar wij aan staan. Met onze neus naar (dus uitzicht op) het meer. Ook hier weer dezelfde stalletjes.
Donderdag weer stralend weer, dus blijven hier. Lekker wandelen langs het meer. Nou ja, klein stukje dan want het is zeker 20 km lang. Verder relaxen, kijken naar de “luxe” rondvaartboot die elke 2 uur voorbijvaart, en een beetje door het dorp slenteren.
Vrijdag toch maar een paar kilometer meer gereden, want het is veel van hetzelfde, dus doorgereden tot Gedansk. Waar we nu op een camping staan vlakbij de stad. Die willen we morgen verkennen

• 25 Augustus 2017 - 23:05

Pieternel Dijkgraaf:

Heerlijk weer op avontuur. Fijne tijd.
    Hgr.

• 26 Augustus 2017 - 17:04

Neef Jan:

Klink allemaal zeer relaxed. Veel plezier en goede reis gewenst!

Jan en Miep

• 28 Augustus 2017 - 18:55

Sylvia:

Zeker weer genoeg avonturen.en mooie foto's.