Torghatten - Reisverslag uit Åmnøya, Noorwegen van Fijtje Frederiks-Heek - WaarBenJij.nu Torghatten - Reisverslag uit Åmnøya, Noorwegen van Fijtje Frederiks-Heek - WaarBenJij.nu

Torghatten

Blijf op de hoogte en volg Fijtje

23 Juni 2016 | Noorwegen, Åmnøya

Maandag. De zon schijnt weer. Om 9 uur vertrekken naar de parkeerplaats van Torghatten. Het is een half uur behoorlijk klimmen, maar je wordt er echt voor beloond. Het is spectaculair en zeker de moeite waard. Een prachtige doorkijk naar de andere kant. Gelukkig waren we vroeg want bij de afdaling kwamen we minstens 30 mensen tegen, dus wij hadden mazzel met fotograferen. Daarna boodschappen gehaald en verder gereden naar de veerboot Horn-Anddalsvågen (20 min. varen) naar het volgende eiland. Dit eiland is maar 17 km. lang dus komen al gauw bij de volgende veer Forvika-Tjøtta (1 uur varen) naar Sandnessjoen. We komen bij een camping maar die is liefst 300 N.kr. (x 0,11= €33). Dat vinden we te veel. Het meeste wat we tot nu toe betaalden was 200 N.kr. dus verder. We vinden een uurtje verder een schitterende plek bij een privé aanlegsteiger, met schitterend uitzicht op de eeuwige sneeuw aan de overkant van het fjord.
Dinsdag, rustig verder naar het veer Levang-Nesna (1 uur varen). We rijden langs de Sjona-fjord. Prachtig, je kunt de overkant zien waar we een uur later rijden!. We zien een mooi plekje bij een stroomversnelling om koffie te drinken, en blijven lekker staan.
Woensdag, naar de boot Kilboghamn-Jetvika. Deze overtocht duurt ook een uur en dan passeren we de poolgrens. Helaas er staat al een lange rij, en wij kunnen niet meer mee, dus 3 uur wachten op de volgende. Gelukkig schijnt de zon, en je spreekt mensen. Een Engels stel (±30 jaar) ieder op een BMW gaan een wereldreis maken van 5 jaar. Op de bagagekoffers de geplande reis. Geweldig. Een Nedl. Man was hier als marinier en is sinds 1997 gebleven. Hij heeft nu een centrum voor personal coaching enz. en wil nooit meer terug. Van hem horen wij ook dat de Noren 23 Juni als langste dag vieren. Zij doen dat met grote vuren en met familie en vrienden. Dus geen georganiseerde festiviteiten. Leuke ontmoetingen zijn dat. Uiteindelijk overvaren en halverwege de globe van de poolcirkel fotograferen. We stoppen bij een Picknickplaats aan een meer (zoet water!) Het is 19. uur en zitten lekker in de zon.
Donderdag. Een kleine veer van 10 min. Van Ågskardet-Halsa met volop zon. We gaan via een kleine weg en veel bruggen naar het eilandje Åmnøya. Nog geen 40 km. gereden, maar we vinden een leuke camping en blijven hier. Er staat een grote brandstapel klaar voor vanavond. Tegen 18. uur komen er meer familie’s en hebben koelboxen enz bij zich. Het is echt een familie aangelegenheid. Ze zitten allemaal gezellig bij elkaar, maar wel elke familie op zichzelf.

• 24 Juni 2016 - 06:09

Fenny :

Mooi hoor die natuur. Ik kan me herinneren dat ik er met Annet was toen we in de 20 waren. Na 14 dagen zijn we overgestoken naar Newcastle omdat we geen hond tegenkwamen. Jullie komen iig je hond vaak tegen.en blijkbaar zelfs wachtrijen.

Veel plezier luitjes.

• 24 Juni 2016 - 13:16

Constanze:

Wat een belevenissen allemaal!! Geniet er maar van . . .
    Groetjes uit Naarden