Lofoten - Reisverslag uit Henningsvær, Noorwegen van Fijtje Frederiks-Heek - WaarBenJij.nu Lofoten - Reisverslag uit Henningsvær, Noorwegen van Fijtje Frederiks-Heek - WaarBenJij.nu

Lofoten

Blijf op de hoogte en volg Fijtje

28 Juni 2016 | Noorwegen, Henningsvær

Zaterdag. Ontbijten in de zon en rustig naar de veerdienst. Helaas in het weekend vaart hij minder en we moeten 4 uur wachten. Het is mooi weer dus geen punt en ondertussen het oudste kerkje (uit 1750) van noord Noorwegen bekeken. In 10 min. overgevaren en vinden een prachtplek op dit eilandje bij een vissershaventje. Helaas is er bewolking gekomen dus we kunnen de zon niet volgen. De visser hier zei; dat de zon hier niet onder ging. Dus nu gaan we gewoon op tijd naar bed.
Zondag 26-06-2016. Verder naar de “Saltstraumen” Dit zijn draaikolken als gevolg van de getijdenschommelingen. Door Eb en vloed worden enorme watermassa’s door de nauwe opening tussen de Saltfjord en de Skjerstadfjord geperst. We rijden verder en zien een mooie plek en stoppen. Lekker in de zon zitten, en dan neemt ineens Sandor een spurt de berg op. Ik kon roepen wat ik wilde maar hij kwam mooi niet terug. Er achter aan gegaan maar ja… Niets dus. Een half uur niks. Wat duurt een half uur dan lang! Allerlei scenario’s bedenken. En dan komt hij doodleuk weer aangehuppeld.
Maandag. We worden om 7 uur zwetend wakker. Binnen is het 24°C, buiten 19°C. En dat boven de poolcirkel. We willen oversteken naar de Lofoten maar niet via Bodo, maar van Skutvik naar Solvaer. Dus nu 150 km over de drukke E6. Er zijn heel veel tunnels gekomen. Wel logisch want het is de enige verbindingsweg naar het Narvik en het noorden. We stoppen in Fauske om een nieuwe lijn voor Sandor te kopen want de oude was versleten. En natuurlijk als “oud spoorvrouw” een foto maken van het eindpunt van de trein naar het Noorden. Weer verder via weg 81 naar de vuurtoren van Tranøya. Prachtig gezicht op de bergen van de Lofoten. Helaas trekt de lucht weer dicht. Dit is al de vierde dag, overdag stralend en ’s avonds als we hem willen volgen achter de wolken.
Dinsdag. Vanmorgen met motregen vertrokken naar Skutvik. We komen om 11 uur, net op tijd om als laatste mee te kunnen. Na ons gaat de klep omhoog. We wisten het niet maar de volgende gaat pas om kwart over zes! Dat heet mazzel. Als we na 2 uur bij Solvǣr op de Lofoten aankomen, is het droog. We gaan naar Henningsvǣr en vinden het erg druk. Lijkt Marken of Volendam wel. We hebben, zo wie zo, het idee dat het veel drukker is dan in 2002, terwijl we toen in het hoogseizoen waren. We staan nu op een kleine camping met gelukkig weer wifi. De zon zit helaas weer achter de wolken. Morgen verder.

• 28 Juni 2016 - 20:02

Trix:

Dat is even schrikken. Zo genieten en dan opeens Sandor weg. Gelukkig is het geen uren geweest. Jammer dat hij niet kan vertellen wat hij voor leuks gedaan heeft in die tijd. Prachtige foto's trouwens weer. Het is weer prachtig om jullie te volgen. Het weer bij jullie is trouwens beter dan hier als ik het zo lees. Geniet er maar van.

• 28 Juni 2016 - 22:28

Leny:

Wat een verslag weer erg leuk om te lezen, wat een schrik dat Sandor weg rende gelukkig weer terug wat zullen jullie in angst hebben gezeten. Het weer bij jullie is beter dan hier niet koud maar wel geregeld regen niet leuk de zomer is begonnen merk er weinig van.mooie
    foto s hoor het lijkt me daar prachtig. Geniet er maar lekker van.

• 29 Juni 2016 - 17:08

Pdijkgraaf@xs4all.nl:

Geweldig wat een mooie natuur!

Wij gisteravond terug uit Portugal. Een hele fijne vakantie gehad.

hgr. Pieternel